Skuteczne sposoby na zaparcia

Zaparcia mogą skutecznie pogarszać jakość życia. Sprawiać, że czujemy się ociężali, ospali, a nasz brzuch wybitnie się wyłania, powiększając swoje rozmiary. Z czasem można zauważyć zmiany na skórze, większą skłonność do wyprysków i różnych skórnych zmian. Nic dziwnego, że ten teoretycznie błahy problem staje się wraz z mijającym czasem poważny i osoby, które mają z nim do czynienia, robią wszystko, by się go pozbyć. Na szczęście dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele sposobów na unikanie zaparć. Takich, na których efekty trzeba poczekać kilka dni lub tygodni oraz działających natychmiastowo.

Dlaczego to takie ważne?

Powracające lub nieustające zaparcia to poważna dolegliwość, która może powodować wiele schorzeń jelita grubego. Bardzo często na jej skutek dochodzi do powstania żylaków odbytu (hemoroidów). Zwiększa się również ryzyko powstania chorób nowotworowych. Jeśli przy tym wypróżnianie sprawia ból, łączy się z krwawieniem z odbytu i prowadzi do pękania jego ścianek, należy zgłosić się do lekarza.

Wszystko to, czego nasz organizm nie może wydalić, pozostaje w nim zbyt długo. Sytuację tę można obrazowo porównać do zapchanej kanalizacji, w której dochodzi do gnicia oraz rozkładu, czemu nie towarzyszy zbyt miły zapach. Takie problemy z kanalizacją w skali miasta to właściwie gwarancja epidemii.

Dalej – mimo systematycznego wypróżniania, niestety przeszkody, z jakimi spotyka się nasz organizm są często za duże, by mógł on wyrzucić wszystko, co szkodzi. W jelitach gromadzą się często toksyny i pozostałości pokarmowe, które można usunąć jedynie stosując detoks lub dobrej jakości środki (np. Digest It). Wraz z takimi porządkami w układzie pokarmowym możemy poprawić również zdrowie. Często toksyny i pozostałości gromadzące się w układzie pokarmowym powodują ospałość, bóle pleców, czy nawet osłabienie odporności. Dobre środki działają skutecznie, ale nie powodują biegunek, bolesnych skurczy, czy nie prowadzą do zbyt częstego wypróżniania.

Zmień nawyki żywieniowe

To chyba jedna z najczęściej powtarzanych rad w kontekście zaparć i jedna z najbardziej oczywistych, której skuteczność daje długofalowe efekty, a nie rozwiązuje problem tylko na chwilę. Podstawa to zwiększenie ilości świeżych warzyw i owoców w diecie.  Dzięki nim dostarczamy błonnik, który sam nie jest wchłaniany i trawiony, ale działa niczym miotełka, która usuwa z układu pokarmowego wszelkie zbędne substancje i toksyny.

Warzywa powinny zastąpić w dużym stopniu produkty mączne oraz wszelkie fast foody. Druga bardzo ważna zasada to picie sporych ilości wody. W naszym codziennym menu powinno pojawiać się co najmniej 1,5-2 litrów wody. To podstawa, bez której nie osiągniemy optymalnych efektów.

Oprócz wspomnianych powyżej potraw mącznych w przypadku powracających zaparć należy pożegnać się z produktami wykonanymi z czekolady. Kłopoty z wypróżnianiem może już powodować jedna, dwie kostki, nie wspominając o zjedzeniu pół tabliczki czy pół słoika kremu czekoladowego.

Dodatkowo warto jeść posiłki o stałych porach, dokładnie przeżuwając każdy kęs i nie spiesząc się.

Czego nie jeść?

  • oczyszczona mąka, białe pieczywo
  • ciastka, pierogi, naleśniki, kluski,
  • ziemniaki, biały ryż, frytki,
  • słodycze

Co jeść?

Chcąc uniknąć zaparć, należy jeść:

  • zupy,
  • pieczywo ciemne i z nasionami,
  • surowe warzywa (gotowane, duszone i blanszowane),
  • soki warzywne,
  • pić około 1,5-2 litry wody mineralnej dziennie. Można również włączyć herbatę zieloną, ziołową i owocową.

Sport

Z zaparciami możemy sobie poradzić uprawiając sport, nie żałując sobie czasu na spacery, czy nawet organizować masaż.

Znajdź czas

Codzienny pośpiech i nerwowość nie sprzyja załatwianiu potrzeb fizjologicznych. Warto wstać 15 minut wcześniej, by ze spokojem móc dać pracować swojemu organizmowi. W ten sposób planując „wysiadówkę”, nie będziemy musieli długo czekać na efekty. Z czasem uda się wypracować nawyk, który pozwoli na wypróżnianie zawsze miej więcej o tej samej porze.

Sposoby „od czasu do czasu”

Mając problemy z zaparciami, możesz wypróbować sposoby, które pozwolą uporać się z problemem szybko i skutecznie. Dzięki temu, że są naturalne, nie mają negatywnego wpływu na zdrowie:

  • Warto jeść suszone owoce (morele, śliwki, figi) lub zamoczyć je w szklance wody wieczorem i rano wypić z nich wodę.
  • Pomocne może być zjedzenie kefiru czy woda mineralna bogata w magnez (np. Muszynianka).
  • Wieczorem przygotować szklankę letniej wody z łyżeczką miodu. Wypić rano na czczo.
  • Mieszamy ze sobą po 50 gramów suszu z ziela drapacza, kory wierzby, kłącza rzewienia, ziela dziurawca, korzenia kozłka, liścia melisy, korzenia omanu, korzenia arcydzięgla, kwiatu ślazu. Z tak powstałej mieszanki odmierzamy łyżkę stołową i zalewamy wrzątkiem. Parzymy pod przykryciem przez 15 minut, następnie pijemy po obiedzie lub kolacji.
  • Można wypróbować sposób na buraka i kminek. Buraka gotujemy, a następnie trzemy na tarce i dodajemy do niego łyżeczkę mielonego kminku, łyżeczkę oleju oraz szczyptę soli. Całość mieszamy i jemy każdego dnia na czczo. Problem z zaparciami powinien minąć maksymalnie po trzech dniach.
  • Pomocne na zaparcia może być siemię lniane, które ma wysokie zdolności chłonięcia wody, dzięki czemu zapobiega odwodnieniu stolca i przeciwdziała zaparciom. Nasiona ponadto drażnią ścianki jelita i pobudzają je do pracy, przyspieszając usuwanie masy kałowej.
  • Pomóc może kilka łyżeczek soku z kapusty kiszonej lub kilka ogórków kiszonych.
  • Warto wypróbować zjedzenie gruszki lub wypicie soku z niej.

3 komentarze

  • z tego co wiem to niektóre czopki można stosować w ciąży, moja siostra jakichś używała właśnie w związku z tym samym problemem co Ty, ale jakie to były konkretnie – nie pamiętam

  • ja mam zaparcia, ale jestem w ciąży… czy czopki można stosować w moim stanie? Czasami już z bólu nie wytrzymuję, ale to nie jest ból taki jakiś związany z ciążą. Przy pierwszej ciąży w ogóle nie miałam problemu z zaparciami, dopiero teraz, przy drugiej się zaczęły.

  • te porady są jak najbardziej w porządku, wiele z nich sama wcielałam w życie, nie wszystkie jednak okazywały się na tyle skuteczne, żebym mogła powiedzieć, że pozbyłam się problemu. Z rzeczy, które okazały się faktycznie skuteczne i po których przestałam się męczyć to czopki eva/qu. Przeczytałam kiedyś o nich na jakimś forum i zaczęłam stosować. To, co najbardziej mi się podobało, to szybkie działanie, w sumie już po kwadransie no i to, że nie przeczyszczają tak jak ziołowe herbatki, po których trzeba szybko pędzić do wc, bo inaczej będzie wielka katastrofa:)

Pozostaw odpowiedź Klara X