Idealna dieta dla każdego? Dieta DASH

Dawniej polecana jedynie dla osób chorujących na nadciśnienie, dzisiaj zalecana wszystkim. Każdemu, kto chce żyć dłużej i cieszyć się doskonałą witalnością. Ta dieta zdeklasowała nawet uważaną dotychczas za wyjątkowo zdrową dietę śródziemnomorską.

Stop chorobom serca i otyłości

Dieta  DASH to menu, które według badań naukowców najlepszy sposób na utrzymanie szczupłej sylwetki, przeciwdziałanie otyłości, profilaktykę chorób serca, jak również długie życie pełne energii.
Diecie DASH przyjrzała się cała grupa ekspertów: diabetolodzy, eksperci od psychologii jedzenia, dietetycy. Poproszeni o zanalizowanie 25 diet wykazali w styczniu 2012 roku, że to właśnie dieta DASH jest najlepsza. Analizowali również między innymi dietę śródziemnomorską, dietę Dukana, wegetariańską.

Jak wygląda dieta DASH?

Dieta Dash opiera się na jedzeniu produktów zbożowych, produktach mlecznych (nabiał należy jeść nawet kilka razy dziennie, wybierając zakwaszane chude sery, takie samo mleko, kefiry i jogurty), owoców (wykluczając owoce w puszce, jogurty owocowe, soki owocowe), warzyw. Zamiast czerwonego mięsa można jeść białe mięso oraz ryby (przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, porcję zawierającą około 100 gramów ryby gotowanej lub smażonej). Podstawowa zasada, której należy się trzymać w trakcie jej stosowania – to jedzenie mniejszej ilości soli oraz niezdrowej wysoko przetworzonej żywności.

Dieta DASH zaleca również włączyć w menu orzechy, które obniżają poziom złego cholesterolu (o około 30%) i wzmacniają serce. Uwzględnia zapotrzebowanie na potas oraz magnez. W tym celu zaleca się jeść orzechy, warzywa strączkowe, banany, szpinak, ziemniaki, fasola, pomidory.

Dużą wagę przykłada się także do węglowodanów. By można było mówić o zdrowej diecie, zakłada się jedzenie węglowodanów złożonych. Te są cennym źródłem energii. Dają siły na cały dzień. Znaleźć je można w pełnoziarnistym pieczywie, ciemnej mące, kaszy, ciemne makarony.

Sól, a właściwie znajdujący się w niej sód, podnosi ciśnienie krwi. Prowadzi do gromadzenia wody. Na diecie DASH można każdego dnia jeść jedynie pół łyżeczki soli dziennie. W praktyce wychodzi, że soli nie starcza do posolenia makaronu, całość dostarczymy jedząc sery, czy wędliny., do których producenci dodają soli. Zamiast soli warto stosować zioła oraz pieprz, które pozwolą nadać smaku potrawom.

Należy ograniczyć ilość kawy. W jej miejsce należy pić co najmniej 1,5 litra wody (najlepiej wodę mineralną o niskiej zawartości sodu lub zieloną herbatę).

Dopuszczalne jest jedzenie słodyczy (czekolady) lub miodu, ale tylko kilka razy w tygodniu i w niewielkiej ilości – jedną łyżeczkę miodu lub jedną kostkę czekolady.

Zasady diety zakładają jedzenie trzech głównych posiłków w ciągu dnia oraz czterech przekąsek.
Nie można jeść soli, białego pieczywa, czerwonych mięs, cukierków i ciast oraz ciastek.

Jakie są zalety tej diety?

Dieta DASH to menu, które pozwala:

  • na dłuższe życie w pełnej sprawności,
  • obniżyć ciśnienie krwi – osoby na diecie DASH mogą obniżyć swoje ciśnienie skurczowe i rozkurczowe nawet o 6-7% (zgodnie z wynikami badań, jakie przeprowadzono przez kilka lat na grupie ochotników). Taki wynik dla terapii naturalnej to naprawdę sporo.
  • dieta redukuje poziom złego cholesterolu – dzięki zmniejszeniu ilości tłuszczy nasyconych oraz wyeliminowaniu szkodliwych tłuszczy trans.

Dieta a kaloryczność

Dieta DASH to dieta, która dostarcza około 2000 kalorii (przynajmniej u swoich podstawowych założeniach). Przebywając na niej można czuć się najedzonym. Nie pojawia się uporczywe ssanie w żołądku.

Zostaw komentarz