Wygląd, dieta, suplementy diety

Codzienne posiłki to nie taki prosty wybór, jak może się wydawać. Nie wystarczy coś pokroić, coś innego ugotować, trochę zamieszać i dosmakować. Liczy się każdy pozornie mało znaczący element przyrządzania dań: na samym wstępie dobór produktów: zdecydowanie czy kupi się je na osiedlowym bazarku od znanego dostawcy, wprost od rolnika, czy z supermarketu, następnie sposób zestawienia konkretnych składników, a na samym końcu ich technika przyrządzania i przyprawiania. Na każdym z tych etapów możemy popełnić wiele błędów i sprawić, że na koniec zamiast teoretycznie zdrowego, przyrządzonego w domu (a nie wysokoprzetworzonego, czy serwowanego w fast foodach), posiłku otrzymujemy „zapychacz”, posiłek pozbawiony najważniejszych wartości odżywczych. Co wtedy?

Trudna droga do zdrowia…

Teoretycznie każdy z nas wie, co robić, by posiłki były smaczne. Czasami wystarczy kupić swojską wędlinę, czy skosztować mleko prosto od krowy, by szybko zorientować się, ile każdego dnia tracimy. Z drugiej strony jednak w codziennej gonitwie nie zawsze mamy czas, by zwracać uwagę, z jakiego chowu pochodzą jajka, czy jaki naprawdę skład ma kupowana kiełbasa. Prawda jest również taka, że czasami po prostu nas nie stać, by wybierać właśnie te produkty, które są najlepsze i jednocześnie najdroższe. Co wtedy? Odpowiedź jest prosta: można całkiem bezpłatnie i bezproblemowo zmienić swoje codzienne nawyki, dzięki którym staniemy się zdrowsi.

  1. Zamiast smażenia wybierać gotowanie (w tym gotowanie na parze)
  2. Do pieczenia nie używać tłuszczu, tylko przyrządzać mięsa w specjalnych rękawach.
  3. Nie stosować gotowych mieszanek przypraw, które są ukrytym źródłem soli. W ich miejsce włączyć świeże zioła.
  4. Jeśli musisz smażyć, używać patelni do smażenia beztłuszczowego.

Polska kuchnia – smaczna, ale…

W codziennej gonitwie często zamiast zdrowia decydujemy się na szybko przyrządzane posiłki, które znamy, a które ze względu na długie przyrządzanie, tracą w ten sposób cenne witaminy i składniki odżywcze.

Jeśli z sobie znanych powodów nie chcemy zmienić menu, a nasz wygląd woła o pomoc – paznokcie są kruche, włosy wypadają, a cera jest albo bardzo sucha, albo pokryta zmianami w postaci trądziku – możemy zdecydować się na suplementy diety.

Suplementy diety należy wybierać o składzie dostosowanym do naszych potrzeb. Tabletki, które zawierają od A do Z wszystkie niezbędne witaminy lub minerały są mało skuteczne. Głównie dlatego, że zawarte w ich składzie substancje często „walczą ze sobą i unicestwiają jedne drugie”, jak na przykład wapń i cynk z magnezem. W konsekwencji tylko jedna substancja jest przyswajania a druga nie. Są też takie witaminy, które warto przyjmować w towarzystwie innych, na przykład te należące do grupy witamin B.

Ponadto nie warto się decydować na suplementy, które pokrywają aż 100% naszego zapotrzebowania na dany składnik. Maksymalnie ta wartość powinna być równa 80%. Dlaczego? To proste! Część cennych witamin i minerałów dostarczamy wraz z pożywieniem, a nadmiar teoretycznie ważnych składników może również szkodzić. Bardzo łatwo w ten sposób dochodzi na przykład do „przedawkowania” witaminy A, która w niedoborze powoduje trądzik, czy wysuszenie skóry, ale której nadmiar prowadzi do wypadania włosów oraz łuszczenie się skóry.

Tylko systematycznie

Jeśli zdecydujemy się na przyjmowanie suplementów diety, powinniśmy działać systematycznie oraz nie oczekiwać natychmiastowych efektów, które będą oddziaływać na nasz wygląd. Dzieje się tak dlatego, że substancje aktywne zanim dotrą do włosów, skóry, paznokci, muszą najpierw zadziałać na narządy wewnętrzne, poprawiając ich funkcjonowanie. Na końcu tego łańcucha potrzeb są dopiero części składowe, które tworzą nasz wygląd:włosy, skóra i paznokcie. Czynne substancje docierają tam dopiero wtedy, gdy podstawowe potrzeby zostaną zaspokojone.

Na co mogą pomóc suplementy diety?

Suplementy diety, które de facto, zastępują w dużym stopniu to, czego nie uzyskuje nasze ciało z pożywieniem (jednak nie wszystko oczywiście, bo pastylki takie zawierają także składniki, których normalnie wraz z posiłkami nie bylibyśmy w stanie zjeść), mogą pomóc w leczeniu wielu dolegliwości i nieprawidłowości. Nie są to jednak leki. Ich działanie w dużym stopniu jest profilaktyczne (w ich składzie ilość czynnych substancji nie przekracza dziennego zapotrzebowania na dany składnik):

  • wypadanie włosów – suplementy diety mogą wpłynąć korzystnie na wygląd skóry i zapobiegnąć ich wypadaniu. Zawarta w nich jest biotyna, której braki mogą powodować wypadanie włosów. Działanie takich preparatów aktywizuje mediatory w układzie pokarmowym pozwalające na dotarcie cennych substancji w kierunku skóry głowy.
  • trądzik – suplementy diety na trądzik zawierają cynk, którego niedobór jest nierzadko odpowiedzialny za powstawanie na skórze niedoskonałości. Ponadto magnez i witamina B6 przeciwdziałają skutkom działania stresu i powstających zapaleniom. Cenne są także witaminy A i C, które przeciwdziałają powstawaniu blizn
  • łamliwe paznokcie – dobre suplementy diety posiadają w składzie kolagen, który odbudowuje strukturę paznokci. Ponadto ważna jest także siarka, która pozytywnie wpływa na wygląd włosów. Niezawodne są także nienasycone kwasy tłuszczowe i wiele innych składników poprawiających wygląd płytki paznokcia.
  • powiększanie biustu – suplementy diety powiększające w naturalny sposób biust swoje działanie opierają na fitoestrogenach, które są podobne do żeńskich hormonów (estrogenu). W ten sposób uzyskuje się efekt rozrastania biustu podobny do tego w czasie ciąży, czy dojrzewania.

Na koniec warto podkreślić, że na początek, zanim zaczniemy stosować suplementy diety warto przyjrzeć się swojemu codziennymi menu i każdą decyzję o włączenie tabletek należy podejmować rozsądnie. Przydadzą się one zwłaszcza, jeśli:

  • żyjemy aktywnie,
  • nie obcy nam stres,
  • nie zawsze mamy czas na zdrowe i starannie przygotowane posiłki.

Kiedy należy zachować szczególną ostrożność?

Suplementów diety nie powinny przyjmować:

  • kobiety w ciąży,
  • matki karmiące piersią,
  • dzieci

Natomiast osoby chorujące na przewlekłe choroby i przyjmujące na stałe leki powinny przed ich zażyciem skonsultować się z lekarzem.

Zostaw komentarz