Jak zwiększyć efektywność ćwiczeń? Słuchaj muzyki!

Na blogu tym polecamy sprawdzone rozwiązania, które pozwalają utrzymywać zgrabną sylwetkę niemal bez trudu. Przykładowo, rekomendujemy preparat na odchudzanie cieszący się bardzo dużą popularnością wśród naszych klientów: Acai Berry Select. Dzięki niemu można spełnić marzenie o szczupłej sylwetce, bez większych wyrzeczeń. Wspieramy Was również w działaniach mających na celu poprawienie efektywności w procesie zrzucania zbędnych kilogramów. Podpowiadamy, jak ćwiczyć, by cieszyć się najlepszymi rezultatami.

W tym wpisie przedstawiamy ostatnie doniesienia naukowców: słuchanie muzyki poprawia jakość ćwiczeń.

Najnowsze odkrycia naukowców

Najnowsze wyniki badań opublikowane w „Journal of Sport&Exercise Psychology” wykazały, że muzyka może motywować do większego wysiłku. Do tej pory osoby, które po prostu słuchały muzyki, by uprzyjemnić sobie czas spędzony na rowerze oraz na bieżni i dzięki temu wydłużyć czas trwania aktywności fizycznej, dzisiaj mają dodatkowy argument przemawiający za tym, by nie rezygnować z ćwiczeń przy muzyce. Testy przeprowadzone przy udziale osób codziennie biegających wykazały, że wysiłek przy muzycznych taktach pozwala przebiec średnio o pięć kilometrów więcej niż podczas biegu w ciszy.

Muzyka a siedzący tryb życia

Wspomniany artykuł przynosi jeszcze jeden wniosek. Słuchanie muzyki jest wskazane nie tylko w trakcie aktywności fizycznej, ale również podczas codziennych czynności, nie tylko w domu, ale zwłaszcza w pracy. Jest szczególnie istotne dla osób prowadzących siedzący tryb życia. Przeciwdziała wypaleniu zawodowemu (przeczytaj więcej) u osób mających bezpośredni i ciągły kontakt z klientami. Muzyka, jak zbadano, bardzo pomaga w codziennej pracy pracownikom służby zdrowia, prawnikom, czy menadżerom.
Muzyka u osób prowadzących siedzący tryb życia może odwrócić złe tendencje prowadzące do otyłości.

Cztery wnioski

Przez wiele lat naukowcy badali, jaki wpływ na aktywność fizyczną ma słuchanie muzyki. Do czterech ważnych wniosków doszedł Len Kravitz, koordynator programu ćwiczeń i badacz z Uniwersytetu z Nowego Meksyku. Brzmią one następująco:

  • Po pierwsze muzyka może skutecznie zmniejszać uczucie zmęczenia, pozwalając ćwiczyć przez dłuższy czas.
  • Po drugie muzyka pomaga w odpowiednim oddychaniu.
  • Po trzecie prowadzi do uczucia podobnego do relaksu, dzięki czemu można wykonywać dużo łatwiej nawet trudne ćwiczenia, które bez jej udziału byłyby uznawane za zbyt wyczerpujące.
  • Po czwarte muzyka poprawia koordynację ruchową, co zmniejsza ryzyko kontuzji. Wpływa również pozytywnie na osoby cierpiące na zaburzenia ruchu: chorujących na chorobę Parkinsona lub paraliż po udarze (badania z 2004 roku wykazały, że chorzy na Parkinsona dzięki muzyce mogą zadbać o lepszą koordynację ruchową).

Jakiej muzyki warto słuchać?

Wspomniane wyżej badania wykazały, że bardzo ważny jest rodzaj muzyki, jakiej się słucha. Ogólne zalecenia mówią o tym, by była to radosna muzyka, charakteryzująca się mocnym uderzeniem, szybkim rytmem, dzięki czemu możliwa będzie poprawa krążenie i tym samym zwiększenie zasobów posiadanej energii. Bardzo ważne jest, by dopasować tempo i czas trwania muzyki do typu ćwiczeń. Inne rytmy sprawdzą się podczas biegów, wspinaczki na skałkach, jazdy na rowerze, szybkiego marszu, biegu po schodach…Inne, z pewnością wolniejsze i spokojniejsze, podczas ćwiczeń pilates, czy jogi.
Mężczyznom poleca się zazwyczaj: utwory Eye of the Tiger, Fatum – Crew, Mortal Combat, Three 6 Mafia- Its A Fight. Kobiety najczęściej lubią ćwiczyć przy muzyce określanej jako dyskotekowa, przykładowo: Abba – Dancing Queen (Dance Remix), Miss Jones – Dance it, Katty Perry – California Girls, Dennis Ferrer – Simfonia Della Notte. Do ćwiczeń w domu poleca się z kolei: Dj Jose- Hecitate, Dj Casper- Cha cha slide, Lola’s Theme (Eric Prytz rmx), Mbrothers -Trebles, ATB – Ecstasy, Eric Prydz – call on me (promo edit), Galleon – So I Begin, Kosheen – Hide you, Kosheen – Catch.

Ogólna zasada jest taka, by słuchać muzyki, którą się lubi i która pozytywnie wpływa na samopoczucie. Powyższe przykłady to tylko propozycje.

Zacznij działać

Nigdy wcześniej słuchanie muzyki podczas uprawiania sportu nie było tak proste. Dzisiaj mamy przecież nieograniczony dostęp do odtwarzaczy mp3, iPodów, stron internetowych z szerokim wyborem utworów muzycznych oraz narzędzi pozwalających skomponować spersonalizowaną listę utworów muzycznych. Do dzieła! 🙂

Gdy już stworzycie swoją osobistą listę muzyczną, podzielcie się nią w komentarzach 🙂

2 komentarze

  • Ja zawsze ćwiczę przy muzyce, inaczej nie potrafię! Z wymienionych utworów raczej żadnego nie ma na mojej playliście, ale znalazłam ostatnio na naturalno.pl coś dla każdego – lista utworów w zależności od intensywności treningu i gustu osoby ćwiczącej, polecam!

  • ja zawsze przy cwiczeniach słucham muzyki bo dzieki temu lepiej i sprawniej mi sie je wykonuje i czas sie tak nie dłuży jak w ciszy 🙂

Zostaw komentarz