Dieta a menopauza

Wraz z wiekiem metabolizm staje się coraz bardziej leniwy, układ pokarmowy pracuje gorzej, a trawienie jest mniej efektywne. Pogłębia się tendencja do tycia. Gdyby tego było jeszcze mało, ze względu na wahania hormonalne, zwiększa się chęć jedzenia wysokokalorycznych potraw. Zmianom tym nie towarzyszą jednak rewolucje w wymiarze psychicznym. Kobietom trudno tak do końca uwierzyć w to, że organizm nie jest już tak cierpliwy i nie wybacza już tak wiele, jak w młodszych latach. Trudno pożegnać im możliwość spożywania wszystkiego, na co ma się ochotę, bez ryzyka przytycia. Wszystko to urealnia widmo przybrania kolejnych, w ogóle niepotrzebnych kilogramów….Jak je rozwiać? Przeczytaj!

Hormony na talerzu

Przyczyny wysokiego ryzyka zmiany sylwetki u kobiet około 50 roku życia są dość dobrze poznane. Za głównego winowajcę uznaje się estrogeny, których ilość wraz z wiekiem spada. Jako środek zaradczy często wprowadza się terapię hormonalną w postaci tabletek. Może ona jednak mieć również swoje odzwierciedlenie na talerzu. Wystarczy, że wzbogaci się dietę w roślinne fitoestrogeny, czyli substancje o strukturze chemicznej podobnej do kobiecego hormonu, które oprócz wspomagania gospodarki hormonalnej, wykazują również działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Kobiety w trakcie menopauzy powinny spożywać otręby pszenne, jabłka, jagody, siemię lniane, mleko sojowe i soję w innych postaciach.

Spadek hormonów niesie kolejne zagrożenie – wzrost negatywnie oddziałującego cholesterolu oraz braki tak zwanego dobrego cholesterolu. Ryzyko to może zostać zminimalizowane do minimum, jeśli menu zostanie wzbogacone w duże ilości warzyw i owoców oraz ryb morskich. Na układ krwionośny negatywnie będą oddziaływać z kolei śmietana, jaja, masło, alkohol, kofeina (kawa, herbata, coca-cola) i słodycze. Niewskazane jest ponadto używanie ostrych przypraw: chili, ostrej papryki, pieprzu oraz dużej ilości soli.

Przeciwdziałać chorobom

Kobiety wraz z wiekiem są dużo bardziej podatne na choroby. Jedną z nich jest osteoporoza. Jej źródłem jest pojawiająca się wraz z upływem lat wzrastająca tendencja do utraty wapnia z kości. Doskonałym rozwiązaniem problemów jest sięgnięcie po produkty bogate w ten pierwiastek, jednak zwracając jednocześnie uwagę, by nie miały zbyt dużej zawartości tłuszczu – mleko, maślanki, sery, jogurty, itd.

Wapń nie będzie dobrze przyswajany, jeśli zabraknie w diecie fosforu. Pierwiastek ten odnaleźć można w pieczywie razowym, drobiu i rybach. Niezbędna do wchłaniania wapnia jest ponadto witamina D. W naturalny sposób witamina ta jest wytwarzana przez organizm na świeżym powietrzu – nie tylko w słoneczne dni, ale również wtedy, kiedy niebo pokryte jest grubymi chmurami. Dlatego też kobiety w dojrzałym wieku nie powinny szczędzić sobie długich spacerów i bezpiecznej dla nich aktywności fizycznej na świeżym powietrzu.

Cenne rady

  • na uderzenia gorąca pomoże herbata z żeń-szenia,
  • na co dzień i od święta używaj jedynie oleju roślinnego,
  • wybieraj warzywa i owoce o intensywnym zielonym i czerwonym kolorze.
  • by walczyć skutecznie z ryzykiem osteoporozy, rzuć palenie. Papierosy pozbawiają kości aż 25% ich masy!
  • alkohol pij okazjonalnie. Najlepiej oddziałuje na organizm pite od czasu do czasu czerwone wino
  • trenuj pamięć, by nie musieć narzekać na jej zaniki. Idealną rozrywką dla Ciebie będą krzyżówki, rebusy oraz gra w karty.

2 komentarze

Zostaw komentarz