Magnez na rozdrażnienie i zmęczenie

Długotrwały niedobór magnezu sprzyja chorobom cywilizacyjnym – nowotworom i miażdżycy. Już niewielkie braki tego pierwiastka są silnie sygnalizowane przez organizm: rozdrażnieniem, skurczami, tikami i drżeniem powieki, kuracje odchudzające, starość, doustne środki antykoncepcyjne, długie biegunki. Zwiększone zapotrzebowanie magnezu mają sportowcy, osoby aktywnie pracujące umysłowo oraz kobiety w ciąży.

Jak mieć pewność, że dostarczasz organizmowi odpowiednie ilości magnezu? Przeczytaj…

Koi nerwy…

Gdy zauważysz u siebie nieuzasadnione rozdrażnienie, momenty, kiedy masz wrażenie, że cały świat przeciwstawia się Tobie i nie ma w nim nic pozytywnego, ciągle jesteś zmęczona, to najprawdopodobniej brakuje Ci magnezu w diecie. Magnez działa na wszystkie tego typu kłopoty: radzi sobie ze zmęczeniem, poprawia koncentrację, chroni przed negatywnymi skutkami stresu, nastawia pozytywnie do życia, stanowi doskonały zastrzyk energii.

Dba o serce

Magnez to również doskonały sprzymierzeniec serca. Jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania, dostarcza do tego mięśnia odpowiednią ilość tlenu. Przeciwdziała sytuacji, kiedy serce zbyt mocno się kurczy lub nie bije rytmicznie. W perspektywie długofalowej magnez zapobiega chorobom cywilizacyjnym – miażdżycy i zawałowi serca. W przypadku ich wystąpienia jest stosowany w celu jeszcze efektywniejszego ich leczenia.

Potrzebny innym organom wewnętrznym

Magnez jest ponadto niezbędny do funkcjonowania najważniejszych wewnętrznych organów. Jest ważnym czynnikiem wzrostu. Bierze udział we wszystkich reakcjach związanych z wytwarzaniem energii. Jego występowanie jest konieczne do prawidłowej przemiany materii. Warunkuje prawidłową pracę nerek, blokuje powstawanie kamicy pęcherzyka żółciowego, przeciwdziała tworzeniu się kamieni w nerkach. Pozytywnie wpływa na stan kości (buduje je wraz z witaminą D, zapobiega osteoporozie), jest konieczny również do wzmacniania szkliwa zębów. Reguluje ponadto napięcie mięśni. Istnieje wiele dowodów na to, że zapobiega migrenom oraz pomaga leczyć cukrzycę typu II. Niektórzy lekarze i naukowcy twierdzą, że nawet je leczy. Jest potrzebny do prawidłowej pracy układu oddechowego i tarczycy. Aktywnie pomaga w leczeniu zapalenia oskrzeli oraz astmy. Chroni przed nadciśnieniem i chorobami wieńcowymi.

Niezbędny dla kobiet

Odpowiednia ilość magnezu ma pozytywny wpływa na kobiecy organizm. Pozwala leczyć dolegliwości spowodowane zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Ma również doskonały wpływa na zmniejszanie bólów menstruacyjnych.

Gdzie występuje?

Magnez w organizmie człowieka występuje w 65% w kościach, pozostała ilość przypada na tkanki mięśni, serce, mózg, nerki, wątrobę. Do organizmu dostarczany jest wraz z pokarmem. Jednak nie jest on przyswajany w 100%, jednie w 30-40%. Warto pamiętać, że gotowanie może powodować nawet utratę 70% tego pierwiastka, dlatego zdecydowanie lepiej dostarczać go z „surowymi” warzywami.

Magnez znajduje się w pieczywie pełnoziarnistym, grubych, słabo zmielonych kaszach, pestkach dyni, gorzkiej czekoladzie, kakao, migdałach, daktylach, figach, bananach, orzechach, kaszy gryczanej, płatkach zbożowych, ziemniakach, groszku, żółtym serze, ogórkach, pomidorach, dzikiej róży. Wybierając produkty z gospodarstw ekologicznych, mamy większą pewność, że dostarczamy właśnie tyle cennego pierwiastka, ile potrzebujemy.

Magnez zostaje wypłukany z organizmu przez kawę, mocną herbatę, alkohol, leki moczopędne. Co ciekawe zmniejszona ilość magnezu zwiększa chęć spożycia alkoholu.

Należy pamiętać, że również nadmiar magnezu jest szkodliwy. Może bowiem powodować: zawroty głowy, a nawet śpiączkę. Jednak przedawkowanie tego pierwiastka jest niezwykle trudne. Ponieważ wraz ze wzrostem jego ilości zmniejsza się łatwość jego wchłaniania. Nadmiar z kolei usuwany jest z moczem. Tym sposobem sam organizm reguluje ilość tego pierwiastka w organizmie.

Magnez a wapń

Między ilością spożywanego magnezu i wapnia powinna istnieć równowaga. Tylko odpowiednia ilość jednego i drugiego pierwiastka może dać zamierzony efekt kuracji. Wapnia należy dostarczać dwa razy więcej niż magnezu. W konsekwencji okazuje się, że suplementacja magnezu wymaga również dodatkowego dostarczania organizmowi wapnia.

Jakie jest zapotrzebowanie na magnez?

Dzieci powyżej 1 roku życia – 150 mg
Nastolatki – 25 mg
Dorośli – 25-450 mg
Kobiety w ciąży – 300-450 mg
Kobiety karmiące piersią – 350-650 mg

A Ty stosujesz suplementację magnezem?

2 komentarze

Pozostaw odpowiedź MaRTyNA X