Spaceruj z kijkami!

Czy istnieje aktywność fizyczna, którą może uprawiać każdy? Niezależnie od wieku, tuszy oraz stanu zdrowia? Polecana bez względu na porę roku i szerokość geograficzną? Doskonała w górach, nad jeziorem, nad morzem, czy po prostu za miastem? Taka, której nauka trwa kilka minut? Tak, istnieje! To coraz popularniejszy Nordic Walking!

Moda na Nordic Walking

Marsz z kijami to bardzo uniwersalny sposób aktywności fizycznej. W Polsce popularny od kilku lat, a w innych krajach europejskich uprawiany już od dłuższego czasu. Sam pomysł chodzenia z kijkami ma swoje początki w latach 20-tych XX wieku. Sport ten wymyślili fińscy sportowcy we współpracy z lekarzami.

Na Nordic Walking może decydować się każdy, niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Mogą go uprawiać osoby z problemami z kręgosłupem, czy z chorymi stawami. Dla marszu odpowiedni będzie prosty, jak i górzysty teren. Nordic Walking to trzy poziomy aktywności, wyróżniane w zależności od stopnia zaawansowania: zdrowotny, fitness oraz sportowy.

Nordic Walking – najważniejsze kije

Do uprawiania Nordic Walking potrzebne są specjalne, lekkie kije o stałej długości (bez możliwości regulowania). Można je nabyć w wersji dla dzieci i dorosłych. Jest to specjalny sprzęt przystosowany do tej dyscypliny sportu, inny niż zwykłe kije trekkingowe. Profesjonalne kije do Nordic Walking odnajdziemy w wielu sklepach z wyposażeniem sportowym. Należy zwrócić uwagę, by dostosować je do swojego wzrostu, długości rąk oraz wziąć pod uwagę następujący aspekt – czy jesteśmy początkujący, czy uprawiamy Nordic Walking od dłuższego czasu. Wskazówek na temat odpowiedniego doboru kijków z pewnością udzieli nam pracownik dobrego sklepu sportowego.

Jeśli dopiero zamierzasz rozpocząć spacer z kijami, wybierz ich odpowiedni model. Powinny stanowić one 70% wysokości ciała osoby trenującej. Opierając się na nich, należy mieć ugięte pod kątem prostym łokcie.

Zalety Nordic Walking

Warto zdecydować się na Nordic Walking z kilku powodów:

  • marsz z kijami pozwala spalić nawet o 25% kalorii więcej niż podczas zwykłego spaceru,
  • można pozbyć się nawet 400 kcal w ciągu jednej godziny,
  • doskonale rozluźnia spięte przez stres mięśnie (zwłaszcza barku i szyi),
  • pomaga w wyciszeniu i zrelaksowaniu się,
  • pozwala wzmocnić 90% mięśni. Oprócz nóg i pośladków, które pracują podczas chodzenia, aktywizuje również mięśnie brzucha, barków, pośladków, ramion.
  • odciąża stawy kolanowe – podczas marszu z kijkami nacisk na nie jest nawet o 5-10 kilogramów mniejszy niż gdy chodzi się bez nich,
  • poprawia wydolność organizmu i pozytywnie wpływa na postawę ciała,
  • pozytywnie działa na układ krwionośny: wzmacnia serce, obniża wysokie ciśnienie krwi, walczy z wysokim poziomem cholesterolu.

Zanim rozpoczniesz, pamiętaj

Kijki do Nordic Walking możesz zabierać ze sobą na każdy wyjazd. Przydadzą się nad morzem, w górach, jak i w parku. Jeśli masz taką możliwość, pierwsze kroki w tym sporcie wykonaj pod okiem instruktora. Nauczy cię On odpowiedniej techniki chodzenia, z głównym naciskiem na przyjmowanie prawidłowej postawy.

Jeśli zaczynasz trenować samodzielnie, pamiętaj, aby przed każdym treningiem znaleźć chwilę na rozgrzewkę. Pomaszeruj w miejscu, rozluźnij mięśnie ramion i nóg poprzez ich wymachiwanie. Te krótkie czynności sprawią, że Nordic Walking będzie dla Ciebie nie tylko doskonałym sposobem na odchudzanie, ale również uzależniającą formą rozrywki.

Spróbujesz Nordic Walking? Być może już maszerujesz z kijami?

1 Komentarz

  • uwielbiam spacerowac. kontakt z przyroda i aktywnosc fizyczna są nie do zastąpienia! mam w planach spróbować też NW.

Zostaw komentarz