Przesiądź się na rower!

Miłośników jazdy na rowerze nie brakuje. Wystarczy spojrzeć na liczbę cyklistów codziennie przemierzających polskie i zagraniczne ulice, by dojść do jasnego wniosku, że jazda na dwóch kółkach jest nie tylko zdrowa, ale także popularna. Oprócz dbania o kondycję, spalania kalorii oraz odstresowania się, pedałowanie ma wiele dodatkowych korzyści. Kryją się one za pięknem przyrody, którą można przy okazji jazdy obserwować. Przyjemny wiatr delikatnie rozwiewający włosy i pierwsze promienie słońca zdają się być bezcenne po kilku godzinach pracy w biurze.

Przeczytaj: jak wykorzystać czas jazdy na rowerze w najbardziej optymalny sposób, jak jeździć by schudnąć,w jaki sposób spalić najwięcej kalorii, co robić, by wysmuklić nogi i zgubić „oponkę”?

Zamień cztery kółka na dwa

Masz kilka kilometrów do pracy? Niedaleko do sklepu, w którym lubisz robić zakupy? Zamień samochód na rower. Zainwestuj w sakwy lub w koszyczki i używaj tego środka lokomocji wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jeździć na rowerze może przecież każdy! W zależności od stopnia zaawansowania można wybierać trasy o różnej trudności oraz krótsze i dalsze odcinki drogi. Cyklistami mogą być osoby otyłe, starsze oraz cierpiące z powodu chorób stawów i chore na osteoporozę.

Jazda na rowerze to w końcu nie wcale takie duże wyrzeczenie, a pozwoli ładnie wyrzeźbić mięśnie i wysmuklić sylwetkę. Poruszanie się na rowerze jest bowiem jedną z najmniej męczących i najmniej obciążających form treningu cardio. W zależności od tempa oraz używanej przerzutki podczas jednej godziny jazdy na rowerze można spalić od 250 do 800 kcal.  Godzina jazdy na rowerze z prędkością zbliżoną do 20km/h to pozbycie się około 600cal. Cykliści mają również dużo mniejsze problemy z żylakami. Sprawniejszy układ krwionośny, oddechowy i lepszą odporność.

Zanim zaczniesz jeździć…

  1. Potrzebujesz odpowiedniego roweru – dostosowanego do Twojego wzrostu, wagi oraz upodobań. Ważny jest ponadto Twój styl jazdy oraz terenu, po których najczęściej jeździsz na rowerze.
  2. Sprawdź stan techniczny roweru. Możesz oddać go do serwisu, gdzie pracownicy zbadają, czy rower nadaje się do jazdy i w razie potrzeby wymienią zepsute, czy wyeksploatowane części.
  3. Ustaw dobrze rower do jazdy. Siodełko oraz kierownica powinny być tak ustawione, żebyś prostował nogę, gdy pedał znajduje się na dole roweru. Jeśli jeździsz tak zwanym miejskim typem roweru, ustaw go tak, byś mógł podczas jazdy utrzymywać na nim prostą sylwetkę.
  4. Sprawdź stan świateł odblaskowych przednich i tylnych.
  5. Zanim wsiądziesz na rower wykonaj krótką rozgrzewkę, która pozwoli Ci uniknąć różnego typu urazów i przeciążenia mięśni.

Jak jeździć, by trenować konkretne partie ciała?

  1. Chcesz wymodelować łydki? Połóż palce u stóp na pedale. Pięta ma pozostać „luźna”. Jeśli nie chcesz uzyskać efektu rozbudowanego mięśnia łydki, jeździj na lekkiej przerzutce przez dłuższy czas. Dla uzyskania rozrysowanej, masywnej łydki ustaw przerzutkę na cięższym obciążeniu.
  2. Twoim celem są przede wszystkim zgrabne, szczupłe uda? Ustaw stopę w ten sposób, by na pedale leżała przede wszystkim pięta. W celu odchudzenia ud, jeździj średnim tempem na lekkiej przerzutce.
  3. Chcesz wyrzeźbić dodatkowo pośladki? Zrobisz to szybciej, podnosząc pupę z siodełka na krótkich odcinkach, pedałując i utrzymując się na nogach. Pośladki w takim momencie należy mieć mocno ściśnięte.
  4. Na rowerze możesz stymulować pracę również górnej partii ciała. Wystarczy po prostu rozłożyć szeroko łokcie i możliwie nisko obniżyć tułów (kierując go w stronę kierownicy). Powtarzając taki ruch w czasie jazdy, wykonujesz ćwiczenie podobne do pompek.
  5. Jeśli chcesz schudnąć, staraj się utrzymywać stałe tempo podczas pedałowania i nie przestawać pedałować.
  6. Masz chory kręgosłup? Ustaw się na rowerze w możliwie wyprostowanej pozycji.

Bezpieczeństwo na rowerze

  • Podczas jazdy, szczególnie na nierównym terenie, warto mieć założony kask oraz ochraniacze na łokcie i kolana.
  • Staraj się nie hamować gwałtowanie.
  • Dostosuj styl jazdy do warunków pogodowych (pamiętaj, że na mokrej powierzchni o wiele trudniej zahamować).
  • Zasadą jest hamowanie przed wejściem w zakręt, nie w trakcie jego pokonywania.
  • Osoba jeżdżąca na rowerze jest jednym z uczestników ruchu. Obowiązują ją wszystkie przepisy drogowe.
  • Staraj się jeździć po ścieżkach rowerowych, raczej omijając chodniki (wybierając ulice).

Kto nie pojeździ a kto powinien?

Na rowerze jeździć właściwie może każdy. Przeciwwskazań do poruszania się na dwóch kółkach jest naprawdę niewiele: poważne choroby układu krążenia, zaawansowane zwyrodnienia stawów i kręgosłupa.

Jazda na rowerze jest z kolei bardzo częstym zaleceniem kierowanym do pacjentów po operacjach chirurgicznych, przeszczepach, osób chorych na cukrzycę (jazda na rowerze normalizuje poziom cukru we krwi), miażdżycę, nadciśnienie. Rower jest również doskonałym środkiem transportu oraz sposobem na rozrywkę dla każdego! A Ty wykorzystujesz jego zalety?

3 komentarze

Zostaw komentarz