Sposoby na smaczne i zdrowe przekąski

Jako jeden z głównych powodów niezdrowego podjadania wymienia się po pierwsze: nagle atakujący głód, który każe zjeść coś bardzo kalorycznego oraz po drugie: nudę, czy przyzwyczajenie do chrupania podczas oglądania telewizji, czy w trakcie czytania.

Nieważne, jaki powód podjadania obowiązuje w Twoim przypadku. Jeśli nie sięgniesz po zdrowe przekąski, masz problem! Nie tylko z zachowaniem szczupłej sylwetki, ale również z dramatycznie zwiększającym się ryzykiem chorób cywilizacyjnych – w tym z cukrzycą. Tymczasem sposób poradzenia sobie ze źródłem problemu jest dość prosty – wystarczy nauczyć się planować, przewidywać własne zachowania i mieć pod ręką zawsze coś zdrowego.

Dobra przekąska

  • nie usypia (co jest typowe dla słodyczy, nagle podwyższającymi poziom cukru we krwi, który za chwilę szybko spada i wywołuje znużenie)
  • nie dostarcza pustych kalorii,
  • daje uczucie nasycenia na dłużej,
  • podtrzymuje metabolizm,
  • nie powoduje tycia.
  1. Wybierz jeden dzień, w którym będziesz planować przekąski na cały tydzień. Postaraj się, by wybrane produkty  były możliwie zróżnicowane. Kieruj się swoim gustem! Mając do wyboru ulubioną czekoladkę i znienawidzone owoce kiwi, na pewno dużo łatwiej sięgniesz po to pierwsze. Dlatego nie katuj się i nie kupuj czegoś, czego i tak nie zjesz!
  2. Wybieraj zdrowsze alternatywy dla niezdrowych przekąsek. Sięgnij po precelki zamiast chipsów, prażoną kukurydzę zamiast kukurydzę z masłem.
  3. Zrób listę zdrowych przekąsek. Miej ją zawsze przy sobie. Jeśli najdzie Cię ochota na batonika, pączka, czy chipsy, spójrz na swoją listę. Spoglądając na nią, szybko sobie przypomnisz, czemu warto ograniczać kaloryczne przekąski.
  4. Ułatwiaj jedzenie zdrowych przekąsek. Pokrój owoce i warzywa w kawałki odpowiadające jednemu kęsowi. Taką przekąskę zarówno Ty, jak i Twoja rodzina będziecie jeść dużo chętniej!
  5. Nie bój się produktów bogatych w białko – mleka, jogurtów, maślanki, itd.
  6. Od czasu do czasu wykonaj koktajl owocowy – ze świeżych lub mrożonych owoców. Do jego sporządzenia użyj jogurtu naturalnego lub chudego mleka.
  7. Zafunduj sobie smak suszonych owoców: rodzynek, daktyli, moreli, jabłek, itd.
  8. Sięgaj po owoce, które dobrze znoszą transport oraz te, które mogą dłużej poleżeć przed zjedzeniem – jabłka, gruszki, mandarynki, czy pomarańcze. Chcesz coś bardziej sycącego? Zjedz je z kawałkiem ulubionego sera.
  9. Musisz dostarczyć sobie słodką przekąskę? Owoce nie wystarczą? Wybierz krakersy z razowej mąki pszennej i posmaruj je naturalnym miodem. Dostarczysz organizmowi nie tylko kalorii, ale również błonnik i zdrowe węglowodany. Możesz pokusić się na bułeczkę z pełnego zboża z miseczką pokrojonego melona, czy pomarańczy.
  10. .Nadal chcesz sięgnąć po „prawdziwe” przekąski? Zjedz porcję lodów, najlepiej sorbetu bez dodatków. To najmniej kaloryczny deser!

1 Komentarz

  • pokusa niezdrowego jedzenia jest duza. jednak przyzwyczajenie, juz od najmlodszych lat do zdrowego jedzenia daje rezultaty w doroslym zyciu. gra jest warta swieczki

Zostaw komentarz