Czy dostarczasz odpowiednią ilość wody?

Woda jest źródłem życia, które decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Niestety jej ilość nie jest stała i raz na zawsze dana. Niezbędne jest systematyczne jej dostarczanie do organizmu. Woda jest bowiem wydalana z organizmu na kilka różnych sposobów: z moczem, potem, oddechem oraz kałem. Dorosły mężczyzn potrzebuje dziennie przeciętnie 3 litrów wody (około 13 szklanek), z kolei kobieta 2,2 litra (9 szklanek). Przyjmuje się twierdzić, że zapotrzebowanie na wodę wynosi od 30 do 45 ml na każdy kilogram ciała. Wartość ta wzrasta wraz z aktywnością fizyczną oraz ze wzrostem temperatury. Jeśli masz wrażenie, że dostarczasz za mało H20 swojemu organizmowi, sprawdź, jak zadbać o odpowiednią jej ilość.

Pij, kiedy czujesz pragnienie

Organizm daje nam wiele sygnałów. Jasno komunikuje swoje potrzeby. Kiedy zaczyna brakować mu wody, włącza do naszej świadomości odczucie pragnienia. Nie warto ignorować tego sygnału. Wyróbmy w sobie nawyk noszenia ze sobą butelki z wodą. Sięgajmy po nią zawsze wtedy, kiedy czujemy pragnienie.

Jedz soczyście

Codzienne posiłki powinny zapewniać około 20% całego zapotrzebowania na wodę. Możesz wpłynąć na ilość wody w diecie, wzbogacając ją o soczyste produkty spożywcze: owoce, warzywa. Zamiast jeść niezdrowe przekąski – paluszki, czy chipsy, sięgnij po jabłko, czy mandarynkę. Zamiast hamburgera wybierz sałatkę i zupę.

Sięgaj po dobre napoje

Być może wydaje Ci się, że dużo pijesz, bo codziennie przyrządzasz sobie kilka kaw. Nie stronisz również od alkoholu. Jednak musisz mieć świadomość, że zarówno kofeina, jak i alkohol działają moczopędnie. Nie zatrzymują wody w organizmie, ale powodują jej wydalanie. Dlatego też musisz pamiętać o innych rodzajach napojów i włączyć je w swoją dietę.

Pij każdego ranka

Wyrób w sobie nawyk picia szklanki wody od razu po przebudzeniu. Postaw już dzisiaj butelkę z wodą koło łóżka. Dlaczego to takie ważne? Organizm po ośmiu godzinach snu, wymaga dostarczenia mu wody. Wypijając szklankę wody przed śniadaniem unikniesz również nadmiernego jedzenia w ciągu pierwszych godzin dnia.

Godzinę przed snem

Godzina przed pójściem spać to odpowiedni czas, by wypić szklankę mleka lub wody. Czyniąc tak, zapewniamy odpowiednie nawodnienie organizmu i nie ryzykujemy nocnego wstawania do łazienki. Mleko dodatkowo pomaga w zasypianiu.

Gdy się odchudzasz…

Woda ma to do siebie, że sama w sobie nie dostarcza pustych kalorii. Pozwala jednak na znaczące zmniejszenie ilości ich przyjmowania w postaci innych produktów. Dodatkowo aktywizuje metabolizm, ułatwiając trawienie. Obrazowo mówiąc – zajmuje miejsce, które mogłoby być wypełnione przez inne produkty spożywcze. Nic dziwnego, że wiele popularnych środków wspomagających odchudzanie, swoje działanie opiera na mocy wody. Na przykład Fulfill Plus zażywany ze szklanką wody tworzy w żołądku żelową substancję, która podczas jedzenia daje o wiele szybciej uczucie sytości. Inaczej mówiąc, zmniejsza objętość żołądka. Podczas odchudzania nasze zapotrzebowanie na wodę znacząco wzrasta.

Jedząc zdrowo

Gdy przykładasz szczególną uwagę do jakości spożywanych potraw, dbasz o dietę bogatą w błonnik – dostarczasz dużo warzyw, owoców, ciemnego pieczywa – niezbędne jest zwiększenie ilości spożywanej wody. Do prawidłowego oddziaływania błonnika na zdrowie, konieczne jest dostarczanie dużej ilości wody.

Nagłe potrzeby

Bacznie obserwuj swoje ciało. W niektórych okresach organizm potrzebuje większej ilości wody. Dostarczaj jej zwłaszcza w ciąży, podczas karmienia piersią, gdy masz biegunkę, wymiotujesz. Twoje zapotrzebowanie na wodę zwiększa się wraz ze zwiększonym stopnień pocenia się oraz ze wzrostem temperatury. W tych wszystkich sytuacjach warto zwiększyć ilość dostarczanej wody o 3-5 szklanek. Zwłaszcza w chorobie pij nawet wtedy, kiedy nie czujesz pragnienia, by uchronić się przed odwodnieniem.

2 komentarze

  • Codziennie wypijam 1,5l wody mineralnej. Mam jednak pewne obawy w związku z tym, że jest to woda z plastikowych butelek. W mojej okolicy, nawet w Tesco, woda mineralna w szklanych butelkach jest niedostępna. Wiecie coś na temat szkodliwości plastikowych butelek?

  • uwielbiam wode i pije jej duzo. mala butelke zawsze mam w torebce! mimo ze czasami musze ja upychac, zawsze znajdzie sie na nia miejsce 😛

Zostaw komentarz