Dieta w ciąży

Sposób odżywiania w ciąży to pierwszy konkretny wyraz miłości do dziecka. Dieta przyszłej mamy powinna być bowiem przede wszystkim zharmonizowana. Należy ją wzbogacić o substancje odżywcze oraz błonnik. Ważne jest by dostarczać wszystkie niezbędne składniki do codziennego funkcjonowania zarówno matki, jak i dziecka. Jednak nie w podwójnej porcji, ale z ogromną dbałością o jakość tego, co dostarcza się organizmowi. Drugiej, małej osobie wystarczy jedynie do 500 kcal (czyli tyle, ile zawiera jedna kanapka). Po czwartym miesiącu należy dostarczać więcej produktów białkowych, które pozwalają na szybki i zdrowy wzrost płodu.

Problem numer jeden – zaparcia
Ciąża to typowy okres, kiedy pojawiają się zaparcia. By im zapobiec, dieta ciężarnej powinna być wzbogacona o błonnik, który doskonale radzi sobie z usuwaniem z organizmu toksyn oraz zbędnych substancji odżywczych.

Do jadłospisu włącz dużą ilość warzyw, ciemne pieczywo, otręby owsiane.

Problem numer dwa – glutaminian sodu
Wiele gotowych dań, czy zup i sosów w proszku zawiera bardzo niekorzystny składnik, który negatywnie wpływa na naszą dietę – glutaminian sodu (E621). Jest to produkt, który dodawany do potrawy ma wzmacniać jej smak i aromat. Liczne badania wykazały, że ten sztuczny składnik szczególnie niekorzystnie oddziałuje na kobiety w ciąży. Wpływa on przede wszystkim na układ krążenia oraz bezpośrednio szkodzi dziecko. Jest również jednym z głównych winowajców otyłości.

Unikaj gotowych zup, zup w proszku, chipsów, sosów i niezdrowych przekąsek.

Problem numer trzy – sól
Dieta ciężarnej powinna zawierać jak najmniej soli. Przyprawa zwana białą śmierci wyjątkowo niekorzystnie oddziałuje na przyszłą matkę. Zatrzymując wodę w organizmie, sprzyja puchnięciu nóg oraz dłoni.
Sól jest o tyle szkodliwa, że występuje niemal w każdym gotowym produkcie spożywczym. Dodawana jest do serów, wędlin, chleba, itd. Dodatkowe zwiększanie jej ilości w diecie, poprzez solenie produktów spożywczych bardzo niekorzystnie wpływa na gospodarkę żywieniową oraz ogólny stan zdrowia.

Sól tylko wtedy, kiedy naprawdę musisz…

Problem numer cztery – przyrządzanie potraw
Dieta w ciąży wymaga starannego przyrządzania potraw. Mobilizuje przyszłe mamy do zwrócenia uwagi na sposób przyrządzania posiłków. Zaleca unikania smażenia na rzecz gotowania, duszenia i pieczenia. Mięso należy przygotowywać, używając do jego przyrządzania ograniczonej ilości przypraw. Specjaliści zalecają, by maksymalnie ograniczyć smażenie. Dopuszcza się przyrządzanie maksymalnie dwóch potraw w miesiącu w ten sposób.

Jeśli tylko jest to możliwe, warto unikać potraw już przygotowanych. Szczególnie niepolecane jest kupowanie wędlin w niesprawdzonych miejscach. Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich kupowanie w ekologicznym sklepie, żeby uniknąć w ich składzie szkodliwych substancji chemicznych oraz soli.

Przyrządzaj zdrowo posiłki!

Problem numer pięć – kwas foliowy
Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, której ilość niemal w każdej diecie jest niewystarczająca. Okazuje się bowiem, że przeciętny jadłospis zawiera  0,2 mg zamiast zalecanych 0,4 mg kwasu foliowego. Ten niedobór jest szczególnie szkodliwy przed ciążą i w trakcie jej trwania. Może bowiem prowadzić do powstania wielu groźnych chorób układu nerwowego, dlatego też zaleca się profilaktycznie przyjmowanie minimum miesiąc przed ciążą i przez jej trzy miesiące kwasu foliowego w formie suplementu diety.

W trakcie ciąży pamiętaj o kwasie foliowym!

Jeść zdrowo, nie przejadać się
Ciąża to nie czas, kiedy możemy jeść wszystko w nieograniczonej ilości. Zbyt duża dietetyczna swoboda podczas dziewięciu miesięcy może być przyczyną otyłości po ciąży. Przeciętnie w czasie ciąży tyje się 11-12 kilogramów, co jest wartością typową i wzorcową dla tego stanu. Ilość przybranych kilogramów w ciąży powinna się równać minimum 10-15% całkowitej masy ciała kobiety przed ciążą. W przypadku ciąż mnogich istnieje możliwość przytycia nawet dwudziestu kilogramów.

Dieta w czasie ciąży nie powinna skupiać się na zbyt dużej ilości niezdrowych tłuszczy oraz słodyczy. By nie doprowadzić do otyłości, należy jeść zdrowo i systematycznie. Najlepsza dieta w ciąży to posiłki wysokobiałkowe z ograniczoną ilością soli w jadłospisie. Oczywiście należy również pamiętać o całkowitym wyeliminowaniu alkoholu z diety. Nie ma ilości, która byłaby dla dziecka bezpieczna, nie znana jest granica, poza którą wpływ alkoholu jest szkodliwy, a przed którą nie wywołuje większych zmian. Z tego też powodu lekarze stoją na straży jednego twierdzenia, że każda ilość alkoholu w ciąży szkodzi, nawet lampka wina.

Co jeść, by uniknąć podstawowych dolegliwości ciążowych?
Okazuje się, że jakość i rodzaj spożywanych produktów spożywczych ma wpływ nie tylko na zdrowie rozwijającego się płodu, ale również na samopoczucie przyszłej matki. Za pośrednictwem jedzenia można znacznie ograniczyć problem z nudnościami, skurczami nóg, czy niedokrwistością. Jak poprawić swoje samopoczucie?

  • Mdłości – lekarze radzą, by ograniczać przykre uczucia wywołane mdłościami poprzez zmniejszanie porcji posiłków. Jednak takie ograniczenie nie może się łączyć ze zmniejszaniem ilości spożywanych kalorii w ciągu dnia. Naturalnym sposobem przeciwdziałania wymiotom jest rzucie imbiru.
  • Uporczywe skurcze nóg (w zwłaszcza łydek) wyleczymy za pośrednictwem włączenia w dietę następujących typów produktów: nabiał, ziemniaki, pomidory i banany.
  • Niedokrwistość jest szczególnie groźna podczas ciąży, może bowiem prowadzić do anemii. Dlatego warto w sposób szczególny dbać o ilość żelaza w diecie, składnika, który zapobiega uczuciu zmęczenia i posiadania mniejszej energii. Warto spożywać brokuły, buraki, szpinak, drożdże, jaja, czerwone mięso.

3 komentarze

  • MOTTO: KOBIETY W CIĄŻY MUSZĄ MIEĆ ENERGIĘ, NAJLEPIEJ Z POŻYWIENIA. *****

    ZDROWIE ORAZ DOBRE SAMOPOCZUCIE POWINNY BYĆ WYNIKIEM JEDZENIA, CZYSTEGO ORAZ ENERGETYCZNEGO POŻYWIENIA:
    Głównie bez toksyn i oczywiście nie powodującego; OTYŁOŚCI czy też CUKRZYCY typu 2. Zdecydowanie uważam, że konsumowanie różnych produktów spożywczych w oparciu o tabele tzw. INDEKS ŻYWIENIOWY, tj. IŻ produktu; wystarcza aby CIĄŻĘ przechodzić sprawnym żwawym krokiem.

  • Witam
    Musze sie przyznac, ze przed ciaza wazylam 63kg, a po 77kg, takze sporo przytylam. Kolezanka polecila mi produkty HerbaLife i musze przyznac, ze po miesiacu przyjmowania waze 72kg. A zapomnialabym dodac, ze najataniej mozna je dostac na piekno-natury.pl

  • Ja przede wszystkim stawiałabym na to żeby dieta byla zdrowa i bogata w witaminy. Dlatego zero tłustych potraw, smażonego, głównie owoce i warzywa. No i może jakiś suplement na początek jeśli są np. problemy z jedzeniem, wiadomo w pierwszym trymestrze bywa równie. Np. Prenalen jest bogaty w w i witaminy i bezpieczny. Dobry też na przeziębienia

Pozostaw odpowiedź titi X