Optymalna dieta dla sportowca

Bardzo dużo wyrzeczeń, rezygnacja z ulubionych produktów, a także ćwiczenia wyciskające siódme poty z organizmu, takie jak siłownia. Oto co czeka na tych, którzy chcą określać się mianem sportowców. Kiedy jednak dostrzega się podziw w oczach kogoś spotkanego na ulicy lub staje się na podium, by odebrać kolejny medal, wszystko staje się jasne. Żaden sportowiec nie zamieniłby tego za żadne skarby świata. I choć wielu mówi, że nie robi tego dla tytułów, to miło, kiedy ktoś dostrzega i docenia naszą ciężką pracę.

Aby jeszcze lepiej radzić sobie z wytyczonymi celami warto wspomóc się odpowiednią dietą. Taka dieta musi być odpowiednio zbilansowana i przestrzegana. Dieta dla sportowców powinna brać pod uwagę takie założenia jak płeć, wiek, rodzaj uprawianego sportu , dyscyplinę , uwzględnić rodzaj uprawianej konkurencji. Układając dobrą dietę trzeba wziąć pod uwagę warunki pogodowe, klimatyczne, porę roku oraz stan ogólny zawodnika.

Należy pamiętać, że dieta powinna być układa pod każdego sportowca osobiście, gdyż zapotrzebowanie na różnego rodzaju składniki pokarmowe oraz mikro i makroelementy oraz szybkość spalania. Każdy bowiem zawodnik wkłada inny wysiłek w uprawiany sport, jego praca jest zupełnie inna od tej, którą w tym samym czasie wykonuje inny zawodnik. Na sukces wpływają również takie czynniki, jak:

• technika pracy sportowca
• warunki genetyczne
• pomoc trenera i wsparcie rodziny
• odpowiednie żywienie i dieta

W odpowiednio zbilansowanej diecie nie powinno zabraknąć produktów urozmaiconych, świeżych, takich, które łatwo są przyswajane przez organizm. Produkty powinny być jak najbardziej naturalne, pozbawione barwników i substancji toksycznych. Jak wiadomo, nie wynaleziono jeszcze jednego produktu, który odpowiadałby wszystkim zapotrzebowaniom, ale zawsze można tak skompilować swoją dietę, by zawierała wszystkie potrzebne składniki odżywcze ułożone w najlepszych proporcjach.

• około 70 kcal energii powinno przypadać na każdy kilogram masy
• 50-60% zawierają węglowodany,
• 15-20% zawiera białko
• aż 30% zdrowe tłuszcze nienasycone

W diecie sportowców nie powinno zabraknąć również napojów, ale trzeba pamiętać, by były to napoje niegazowane, o małej zawartości cukru. Nie należy spożywać napojów alkoholowych. Alkohol powoduje nadmierne wydzielanie moczu oraz ogranicza koordynacje ruchową. Dieta dla sportowców powinna być lekkostrawna , należy ograniczyć w niej potrawy pieczone i smażone, zwiększyć natomiast te, które są gotowane oraz podawane z rusztu, nie należy spożywać hamburgerów, hot – dogów, żywności gotowej i na wynos oraz zawierającej spore ilości przetworzonego tłuszczu.

Zostaw komentarz