• Polecane Produkty:
  • ViviComb
  • Slimette
  • Nonacne
  • African Mango

Świąteczne przejedzenie

27 mar
Autor: Dorota
Slimette - twój przepis na wymarzoną, szczupłą sylwetkę

Gdy stół się ugina, czekając aż mu ulżymy, sięgając po świąteczne przekąski, ryzyko przejedzenia rośnie w zastraszającym tempie. Jednak czy mamy jakiś wybór? Istnieje jakaś alternatywa dla polskiej gościnności? Jak odmówić zjedzenia pysznego bigosu, czy pięknie pachnącej babki? Czy w ogóle wypada? Święta to przecież nie czas na odchudzanie!

Zbliżające się Święta Wielkiej Nocy to okazja nie tylko do spotkań rodzinnych, do odrobienia czasu z najbliższymi, to również typowo świąteczne dolegliwości. Co prawda siedzenie przy stole możemy zastąpić długimi spacerami (o ile pogoda dopisze), ale bez jedzenia i to obfitego ani rusz! To prawda, że świętowanie w typowo polskim wydaniu wymaga biesiadowania. Jednak musimy pamiętać, że grzeczne posmakowanie małej ilości każdego dania, to najlepszy sposób na przetrwanie świąt zarówno dla osób odchudzających, jak i dla wszystkich dbających o swoją sylwetkę. Smakować to nie oznacza się przejadać! Warto pamiętać również, że przejedzenie to szybka droga do przytycia. Zjedzenie około 9 tysięcy kilokalorii ponad zapotrzebowanie organizmu prowadzi do przesunięcie się wskazówki o jeden kilogram do przodu.

Przejadłam się – co to właściwie oznacza?

Przejedzenie to nic innego, jak reakcja organizmu na dostarczanie zbyt dużej ilości składników odżywczych w krótkim czasie. Jest odpowiedzią na zjedzenie znacznie większej ilości kalorii niż potrzebujemy. To dolegliwości układu pokarmowego mające na celu pozbycie się zbyt dużej ilości jedzenia. Typowymi symptomami przejedzenia są: mdłości, wzdęcia, uczucie pełności, ospałość, zmęczenie, nadmierna potliwość, uderzenia gorąca, niechęć do ruszania się. Czasami przejedzenie to również zgaga i wymioty.
Nasilenie objawów przejedzenia uzależnione jest od wieku, ilości spożytego pokarmu, płci, sposobu przyrządzenia zjedzonych potraw. Osoby młode znacznie łatwiej radzą sobie z przejedzeniem, u osób starszych może powodować ono wielogodzinne bóle brzucha i roztrój żołądka. W niektórych przypadkach objawy mogą być tak silne, że jedynym sposobem poradzenia sobie z nimi jest hospitalizacja. Typowymi rozpoznaniami, z jakimi trafiają pacjenci do izby przyjęć są nieżyt jelitowy lub żołądkowym, ostra kamica żółciowa.

Osoby szczególnie narażone

Nie wszyscy są w równym stopniu narażeni na skutki przejedzenia. Powinny się ich wystrzegać zwłaszcza osoby przewlekle chore. Na celowniku są osoby chorujące z powodu układu pokarmowego (np. na chorobę wrzodową). Typowymi konsekwencjami przejedzenia u tej grupy pacjentów są: zgaga, kolka wątrobowa, silny ból brzucha.

Przy świątecznym stole szczególnie pilnować się powinny również osoby chore na cukrzycę. Zamiast tłustych mięs, ich dietę warto zastąpić rybami, nie jest wskazane wprowadzanie do ich diety, nawet świątecznej, wypieków. Przejedzenie cukrzyków prowadzi bowiem do nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi. Świąteczne zapomnienie się ze strony osoby chorującej na cukrzycę, w tym duże spożycie alkoholu i słodyczy, może zakończyć się naprawdę tragicznie.

Kamica pęcherzyka żółciowego

Obfite biesiady skutkują również uaktywnieniem się niektórych chorób. Do najbardziej oczywistych pod tym względem należy kamica pęcherzyka żółciowego. Na skutek tłustego jedzenia, wzrasta wydzielanie żółci. Kamienie znajdujące się w pęcherzyku zaczynają docierać do przewodów żółciowych. Typowymi objawami staje się ból brzucha oraz wymioty. Co robić w takich sytuacjach? Bardzo często trzeba udać się do lekarza.

Jak leczyć?

Odkrycia medycyny nie są wystarczająco spektakularne, by poradzić sobie z problemem, jaki stwarza przejedzenie. Można łagodzić jego przebieg, ale nie ma możliwości całkowitego poradzenia sobie z nim. Jedyna 100% skuteczna metoda to zapobieganie. Tylko profilaktyka jest w stanie zagwarantować nam spokojne święta.

Można zaktywizować pracę układu pokarmowego i zdecydować o lżejszym przebiegu stanu przejedzenia. Gdy czujemy, że po odejściu od stołu nie wszystko z nami jest w porządku, koniecznie połóżmy się, zróbmy ciepły okład brzucha. Warto mieć pod ręką napary ziołowe o działaniu przeciwzapalnym i żółciopędnym: dziurawiec, koper włoski, rumianek, miętę. Doskonale na przejedzenie podziała również czosnek, który jest naturalnym sposobem na zgagę i wzdęcia. Przygotowane podczas świąt dania warto wzbogacić smakiem majeranku oraz kminku, które mają działanie oczyszczające i pomagają uniknąć niestrawności. Wypicie lampki wytrawnego wina do posiłku również pozytywnie wpłynie na aktywność naszego układu trawienia.

Pomożesz sobie, przede wszystkim nie dopuszczając do przejedzenia: ograniczając swój apetyt, jedząc słodycze i owoce przynajmniej 1,5 godziny po ciepłych daniach, nie łącząc tłustych i kwaśnych potraw, nie mieszając alkoholu z mięsem. Staraj się nie popijać jedzenia gazowanymi, słodkimi napojami. Rób wszystko, aby zachowywać większe przerwy między posiłkami. Warto wspomagać pracę układu pokarmowego, pijąc dużą ilość wody mineralnej (niegazowanej) oraz po każdym posiłku serwując sobie czerwoną herbatę. Trafną decyzją jest również zażywanie ruchu!

 
Kategoria: Diety
  • kasienka

    ja uwielbiam jesc..zwlaszcza swiateczne wypieki. naszczescie obylo sie bez problemow z zoladkiem…mozna sie wspomoc tez lekami dostepnymi bez recepty. w kazdej aptece cos doradza…