Diety

Dodaj cynk do diety!

Działanie cynku w organizmie można porównać do pracy strażnika, który kontroluje daną posiadłość, sprawdzając czy wszystko w niej odbywa się zgodnie z planem. Pierwiastek ten czuwa nad wieloma procesami odgrywającymi kluczową rolę w organizmie. Wahania jego poziomu oraz niedostateczna jego ilość odciska swoje piętno na naszym wyglądzie. Nie wiesz czy masz obniżony poziom cynku w organizmie?Kiedy jest go za mało?

Ilość cynku zmniejsza się pod wpływem spożywania dużej ilości słodyczy. Na niedobór tego pierwiastka narzekają młode kobiety oraz osoby odchudzające się, stosujące niskokaloryczną dietę. Według obliczeń, dieta zawierająca mniej niż 2000kcal to sposób odżywiania niedostarczający wystarczającej ilości cynku. Z jego ilością mają również problem wegetarianie. Okazuje się bowiem, że zarówno w warzywach, jak i owocach nie ma cynku. Zawierają go najwięcej produkty pochodzenia zwierzęcego. Kobiety zażywające tabletki antykoncepcyjne również mają obniżony poziom cynku w organizmie. Skład środków antykoncepcyjnych powoduje po prostu zmniejszenie ilości tego pierwiastka w organizmie. Niekorzystnie na ilość cynku ma wpływ również zanieczyszczenie środowiska.

Większe zapotrzebowanie na cynk jest konkretnie zauważalne podczas niektórych stanów chorobowych: chorób jelita, alkoholizmu, cukrzycy, oparzeń, zaburzeń odżywiania, chorób żołądka,  nieprawidłowości w funkcjonowania trzustki, chorób nerek, przewlekłego stresu, po zabiegach operacyjnych. Większe zapotrzebowanie na cynk jest charakterystyczne również dla kobiet w ciąży oraz dla dzieci zbyt wcześnie narodzonych.

Dostarczaj cynk
Masz problemy z obniżoną odpornością? Chorujesz dłużej niż inni? Twoje próby zrzucenia zbędnych kilogramów dają niezadowalające efekty? Narzekasz na trądzik? Twoja cera jest szara i zmęczona? Włosy suche i zniszczone? Paznokcie szybko się łamią, a rany bardzo długo goją? Najprawdopodobniej Twój problem to niedobór cynku.

iStock 000010790632XSmall 300x199 Dodaj cynk do diety!Działanie cynku
Dzienna zalecana dawka cynku to 15 mg. W każdym organizmie znajduje się od 1,4 do 2,2 gramów cynku, największa jego ilość kumuluje się w białych i czerwonych krwinkach krwi, skórze, mięśniach, czy wątrobie. Przeciętna ilość pobieranego cynku z pokarmu kształtuje się na poziomie 20-40%, co decyduje o tym, że mimo pozornie zdrowego sposobu odżywiania, jego ilość może być nieodpowiednia. Nawet biorąc pod uwagę fakt, że przy jego niedoborach absorpcja jego jest większa. Po co nam odpowiednia ilość cynku w organizmie? Cynk jest niezbędny do:

  • prawidłowej przemiany materii,
  • odpowiedniego funkcjonowania hormonów (hormonu wzrostu, płciowych, itd.),
  • powstawania limfocytów T, prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego,
  • hamowania namnażania wirusów,
  • skrócenia czasu choroby, udrożnienie nosa i ograniczenie kichania,
  • prawidłowego odczuwania smaku i zapachu,
  • lepszego widzenia w ciemności,
  • zachowania męskiej sprawności seksualnej (zbyt mała ilość cynku może być przyczyną bezpłodności)
  • prawidłowego funkcjonowania prostaty,
  • optymalnego funkcjonowania skóry, włosów i paznokci,
  • szybkiego gojenia się ran i oparzeń,
  • skutecznego leczenia trądziku.

Gdzie znaleźć cynk?

Największa ilość cynku znajduje się w ostrygach. Doskonałym źródłem tego pierwiastka są ponadto pestki słonecznika i dyni, które zaleca się jeść, gdy podejrzewamy, że nasz wygląd sugeruje niedobór cynku. Pierwiastek ten można również odnaleźć w grzybach, rybach, drożdżach piwnych, mięsie drobiowym, jajkach, pełnoziarnistym pieczywie. Być może Twój problem to obniżenie wchłaniania cynku? Możesz temu przeciwdziałać, dodając do diety produkty bogate w błonnik. To samo działanie ma również fosfor i wapń, który zwiększa wchłanianie cynku.
Nadmiar cynku
Co prawda nadmiar cynku to dużo rzadszy problem niż jego niedobór, jednak niekiedy się zdarza. Zbyt duże ilości tego pierwiastka mogą powodować podrażnienie układu pokarmowego (nudności, wymioty, itd.) obniżenie sprawności i skuteczności działania układu odpornościowego. By na skutek przyjmowania cynku w suplemencie diety nie obniżyć ilości miedzi w organizmie, zaleca się włączyć również ten pierwiastek w dietę (1 mg miedzi na 10 mg cynku).

10 komentarzy

    • Tak, cynk jest dostępny w każdej aptece bez recepty. Ceny wahają się od 6 do 30 złotych w zależności od wielkości opakowania i producenta. Sposób dawkowania opisany jest na opakowaniu i w ulotce dołączonej do preparatu.

Zostaw komentarz